Nieuws

LEESVOER

Vacature; Freelance Partymanager

3/5/2017

Freelance Event Manager is de key-positie binnen ons team. Jij bent degene die alles in werking zet om een succesvol evenement op de vloer neer te zetten. Je bent de verantwoordelijke op de vloer en draait je eigen partijen. Per partij ben jij verantwoordelijk het beloofde waar te maken!

The Food Line-up is een Social Enterprise, een innovatief cateringbureau met een verse visie op eten en drinken. Wij verkopen Line-up’s aan corporate events, bedrijfsfeesten, beurzen en congressen. Dit zijn cateringconcepten waar wij met de beste en meest bijzondere specialisten eten en drinken een hoofdrol geven op evenementen. Een duurzame aanpak is bij ons vanzelfsprekend! Wij geloven dat samen met onze specialisten, leveranciers en klanten wij een steentje kunnen bijdragen aan een betere en leukere wereld.

 

Omschrijving werkzaamheden

Freelance Event Manager is de key-positie binnen ons team. Jij bent degene die alles in werking zet om een succesvol evenement op de vloer neer te zetten. Je bent de verantwoordelijke op de vloer en draait je eigen partijen. Per partij ben jij verantwoordelijk het beloofde waar te maken!  Elk event opnieuw zorg jij voor:

·       Schakelen met & het aansturen van chefs, cateraars, personeel & overige leveranciers tijdens de uitvoer van evenementen.

·       Event manager op de vloer; jij geeft op de vloer regelmatig leiding als event-manager tijdens de uitvoering van een evenement.

·       Bewaken van onze waarden, kwaliteit en hygiëne op onze evenementen.

·       Zorgdragen voor de juiste afhandeling van de evenementen én evaluatie hiervan.

 

Capaciteiten

·       Jij zorgt ervoor dat het evenement net zo goed, al dan niet beter, is als het idee.

·       Jij hebt de helikopter-view uitgevonden.

·       Je bent zowel flexibel als een gedegen communicator, en houdt van ‘lean & mean’ schakelen.

·       Je overziet processen, kunt hierop aansturen en bent daarbij tevens een detail purist.

·       Je gaat niet slapen voor de laatste puntjes op de i geregeld zijn voor, tijdens én na evenementen.

·       Grote affiniteit met gastronomie, gastvrijheid en duurzaamheid.

·       Sterk vanuit logistiek oogpunt.

·       Leidinggegeven & quality control zit in je bloed – een kritische instelling is een must!

 

Kwalificaties

·       Afgeronde HBO-opleiding; bij voorkeur hotelschool- facility of event-management

·       Je bent stressbestendig, flexibel, resultaatgericht en je kunt omgaan met cijfers.

·       Minimaal 3 jaar relevante werkervaring; bij voorkeur in catering, hotellerie en/of evenementen branche.

·      Vereiste: relevante ervaring in de uitvoer van sitdown diners, walking dinners, corporate events, bedrijfsfeesten, beurzen en congressen.

·      Je hebt aantoonbare ervaring met zowel de voorbereiding van evenementen als het runnen van events op de vloer.

·       Je bent een organisatietalent én creatief in het verzinnen van oplossingen.

·       Talen: Nederlands (vloeiend), Engels (goed)

Ben je geïnteresseerd in deze veelzijdige functie als Event Manager Freelance? Dan ontvangen wij graag je motivatie, CV en een pasfoto voor 9 mei aanstaande! Je mag dit sturen naar linda@thefoodlineup.nl t.a.v. Linda Kooren.

... Lees meer

Vacature; (Junior) Finance Hero

26/4/2017

Je bent binnen The Food Line-up niet zomaar een financieel medewerker, nee, je bent het financieel geweten van het team. Je denkt vanuit jouw financiële expertise mee en adviseert in de beslissingen die wij nemen.

Je bent binnen The Food Line-up niet zomaar een financieel medewerker, nee, je bent het financiele brein van het team. Je denkt vanuit jouw financiële expertise mee in de beslissingen die wij nemen. Je bent binnen deze functie eveneens verantwoordelijk voor de personeelsadministratie. We kijken uit naar een gedreven junior met ambities in finance! 

Over The Food Line-up 

The Food Line-up is een Social Enterprise, een innovatief cateringbureau met een verse visie op eten en drinken. Wij verkopen Line-up’s aan corporate events, bedrijfsfeesten, beurzen en congressen. Dit zijn cateringconcepten waar wij met de beste en meest bijzondere specialisten eten en drinken een hoofdrol geven op evenementen. Een duurzame aanpak is bij ons vanzelfsprekend. Wij geloven dat samen met onze specialisten, leveranciers en klanten wij een steentje kunnen bijdragen aan een betere en leukere wereld.

 

Werkzaamheden

Boekhouding, debiteuren- en crediteurenbeheer
Je bent verantwoordelijk voor het opstellen en versturen van verkoopfacturen, zorgt ervoor dat debiteuren aan hun betalingsverplichting voldoen en maakt indien nodig een voorstel om betalingsregelingen te treffen. Daarnaast controleer je inkoopfacturen, indien volledig juist verwerk je deze en stel je deze betaalbaar. Ook werk je het bankboek regelmatig bij. Je bent eveneens het aanspreekpunt voor onze accountant.

 

Rapportages
Je stelt, ten behoeve van de kredietbewaking, cijferoverzichten op met betrekking tot aan te gaan en aangegane verplichtingen en het verloop van de uitgaven en ontvangsten. Je maakt periodieke rapportages en analyses van financiële aard. Verstrekt, op verzoek, informatie uit de financiële administratie aan de directie.

 

Ondersteuning Sales
Jij bepaalt in samenwerking met Team Sales de financiële haalbaarheid van evenementen en kan meedenken in het maken van financiële risicoanalyses.  

 

Personeelsadministratie
Je onderhoudt de documentatie op het gebied van personeelszaken en je registreert werknemersgegevens, zoals ziekmeldingen, vakantie en verlof. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het uitbetalen van salarissen. Ook signaleer je verjaardagen en jubilea en zorg je dat hiervoor een kaart en/of cadeau voor wordt geregeld. Je helpt eveneens nieuwe medewerkers op gang op het moment van in dienst treden.

Capaciteiten Voor deze functie:

·       Moet je kunnen plannen en organiseren en heb je altijd goed overzicht,

·       Dien je een sterk verantwoordelijkheidsgevoel te hebben,

·       Heb je een analytisch vermogen nodig,

·       Durf jij te zeggen waar het op staat,

·       Werk je kwaliteitsgericht en dus zorgvuldig,

·       Is achtergrond in de horeca en/of in evenementen is een pré,

·       Ben je in ieder geval 32 uur beschikbaar en kun je bij voorkeur per direct beginnen.

Kwalificaties

·       HBO

·       tenminste 2 jaar werkervaring als financieel en administratief medewerker

·       Talen: Nederlands (vloeiend), Engels (goed)

·       Kennis van Basecone en Twinfield is een pre

·       Je bent goed bekend en handig met Excel

Bij interesse heel graag voor vrijdag 5 mei 2017 jouw cv en motivatie mailen naar; manon@thefoodlineup.nl

... Lees meer

Vaste Verkoopplek voor Food Trucks

12/3/2017

Stichting Broedplaats Contact is een nieuwe broedplaats op de contactweg. Zij zoeken op korte termijn invulling van de catering / bangueting.

Stichting Broedplaats Contact is een nieuwe broedplaats op de contactweg. Zij zoeken op korte termijn invulling van de catering / bangueting. Vanaf 1 mei 2017 willen we voor de komende 3-4 maanden een pop up cafe/restaurant aanbieden aan onze hoofdhuurder Royal Has Koning  DHV en de creatieve huurders.

Met Royal Has Koning DHV heeft Stichting Broedplaats Contact een SLA (Service Level Agreement) overeenkomst. Dat betekent dat de hele dag warme dranken (07.00- 20.00) aangeboden dienen te worden. Kan een combi zijn van een automaat (zelfbediening) en bediening (barista). Een dagelijkse lunch (ma-vr)  en op verzoek Banqueting voor inhouse events. 

Aantallen personen.
100 fte Royal Hsa Koning waarvan 35 fte's lunchen
30 - 60 creatieve huurders
Een of meerdere food trucks kunnen naar binnen gereden worden.

We hebben Erwin kort gesproken dus je moet zelf even kritisch kijken of het wat voor je is. Succes!
En als je interesse hebt kun je mailen met: erwin@contactamsterdam.nl Hij kan de listing van de lunch en de warme dranken geven. Invulling van de lunch kan en mag creatiever maar dit is hun uitvraag. De prijzen die hij noemt, zijn de prijzen voor de medewerkers in het restaurant. Daar komt een compensatie bij.

... Lees meer

Presenteren vond ik eng!

25/1/2017

“Voor wie het nog niet weet: ik vind presenteren ontzettend eng!

Dagen voor het zover is, voel ik de zenuwen al gieren, ben ik afwezig en niet te genieten.

(vraag maar aan mijn man...)

Maar bovenal kon ik er eigenlijk nauwelijks van genieten. Daar wilde ik iets aan doen. 

Zeker omdat ik best vaak op een podium sta te vertellen over The Food Line-up.

 

Begin september startte ik een cursus 'Spreken met Impact' via Great Communicators.

In die maanden naar nu heb ik veel geoefend en geleerd over voor een groep staan én over mezelf!

Want les 1: presenteren is een uitvergroting van wie je bent.

 

Donderdag 19 januari j.l. was mijn laatste dag en moest ik 

een korte eindpresentatie houden voor mijn groep.

Het gaat over een van de meest bijzondere projecten die we afgelopen jaar hebben gedaan.

Ik hoor graag wat je ervan vindt!

 

Oh en die cursus. Dat was echt een game-changer voor mij. Dikke aanrader dus!"

 

Lotte Wouters

Creatief Eindbaas.

... Lees meer

Vacature: Stagiair Vormgeving & Communicatie

6/12/2016

Vind jij het leuk om met film, beeld en design bezig te zijn? Ben je geïnteresseerd in eten, evenementen en duurzaamheid. En ben jij ondernemend, enthousiast en creatief? Dan is The Food Line-up op zoek naar jou!

Vind jij het leuk om met film, beeld en design bezig te zijn? Ben je geïnteresseerd in eten, evenementen en duurzaamheid. En ben jij ondernemend, enthousiast en creatief? Dan is The Food Line-up op zoek naar jou!

Over The Food Line-up:
The Food Line-up is een cateringbureau met een verse visie op catering. Wij zijn food fanaten, innovatieve voorlopers en conceptbouwers. Onze catering concepten zijn een mix van frisse ideeën, waanzinnig lekkere specialiteiten en service van kop tot staart. Elke klant krijgt zijn of haar eigen Line-up die bestaat uit verschillende chefs en specialisten, barren, aankleding, randprogramma & bijzondere extra’s; kortom, een totaal concept.

Met onze kernbegrippen ‘verfrissend’, ‘verbindend’, ‘goed geregeld’ en een ‘duurzaam dna’ maken wij van catering een groot culinair spektakel en tillen op deze manier evenementen zowel creatief als inhoudelijk naar een hoger niveau.

Functie: Stagiair Vormgeving & Communicatie
FTE: minimaal 4 dagen / 32 uur per week, minimaal 10 weken. Vanaf januari 2017

Werkzaamheden: 
Als Stagiair Vormgeving & Communicatie werk je nauw samen met marketing & communicatie en de creatieve eindbaas. Je helpt bij het visueel bouwen van ons bedrijf d.m.v. communicatie, design, beeld en film. Je denkt mee in brainstormsessies, werkt aan de communicatie zowel intern als extern en zorgt ervoor dat The Food Line-up overal te zien is, zowel off- als online! De voornaamste werkzaamheden bestaan uit:

  • Ontwerpen en vormgeven van communicatie uitingen zoals cateraarsborden, signing, menukaarten, marketingmiddelen etc.
  • Beeldbeheer, bewerking en verwerking zoals fotografen briefen, sfeerboeken en collages maken.
  • Korte film rapportages maken van onze specialisten en events.
  • Social media, website, nieuwsberichten en -brieven schrijven, posten, bijhouden
  • Trendwatchen/trends bijhouden en (meewerken aan) verwerken tot concepten
  • Trendrapportages maken
  • Meewerken aan de operationele marketing en communicatie
  • Ondersteunen van de Creatieve Eindbaas
  • Ondersteunen en implementeren missie / visie / branding etc. van The Food Line-up
  • Gastvrouw/heer op kantoor & officemanagement

Functie vereisten:

  • Minimaal MBO / HBO werk- en denkniveau, voorkeur relevante vormgeving/lifestyle/communicatie studie
  • Je bent flexibel, proactief, kunt zeer zelfstandig werken en je bent niet bang om zelf beslissingen te nemen. Dit is echt een MUST aangezien je bij een start-up veel zelfstandiger moet werken.
  • Je bent goed georganiseerd, houd je overzicht en structuur
  • Beheersing van Indesign, photoshop en video editing programma’s etc is een pré.
  • Je bent creatief en kunt out of the box denken
  • Je bent communicatief sterk in woord en schrift
  • Je hebt een grote affiniteit met (street) food, duurzaamheid, trends en innovatie
  • Je bent gastvrij en servicegericht.

Interesse? Mail een korte motivatie en CV naar info@thefoodlineup.nl

... Lees meer

The Food Line-up in de Top 100 Food Influencers lijst

24/11/2016

Afgelopen maandag 21 november werd de Top 100 Food Influencers lijst van FlavorFlav gepresenteerd. Tussen de zeer gevarieerde lijst van food influencers staat ook... Lotte Wouters van The Food Line-up!

Afgelopen maandag 21 november werd de Top 100 Food Influencers lijst gepresenteerd. Chefs als Joris Bijdendijk, Michiel van der Eerde, Freek van Noortwijk, Jonathan Karpathios en natuurlijk onze eigen Marnix Benschop bogen zich over het menu. Tussen de gangen door werd de lijst bekend gemaakt. Op nummer een De Foodhallen, nummer twee Janny van der Heijden (Heel Holland Bakt) en op nummer drie Joris Bijdendijk (Rijks). Tussen de zeer gevarieerde lijst van food influencers staan ook Yvette van Boven, Jonnie Boer, Onno Kleyn, Jord Althuizen, Brandt & Levie, Maurice Dekkers, Harold Hamersma, Miljuschka Witzenhausen en…. Lotte Wouters van The Food Line-up!

Daarover zeiden ze: “Lotte Wouters van The Food Line-up zorgde met haar 'catering 3.0' de afgelopen jaren eigenhandig voor een revolutie in de evenementencatering: van vette, kleffe hap naar vers, ambachtelijk en heel erg smaakvol. Maakt van catering een groot culinair spektakel en weet zo ieder evenement naar een hoger niveau te tillen. Haalde onder meer de Cereal Killers vanuit Londen naar Nederland en verzorgde b.v. de te gekke food line-up op Best Kept Secret: van biologische kapsalon en scheermessen van de barbecue tot aan de favoriete hotdogs van de geprogrammeerde bands."

“Het was een grote verrassing dat we in de lijst staan. Het is natuurlijk een eer om als enige catering bureau tussen al deze helden te staan. We hebben de afgelopen 5 jaar keihard geknokt om te laten zien dat event catering echt anders kan en moet. Het is fijn als dat erkend wordt en daar ben ik erg trots op. Het is ook verfrissend dat er een lijst is samengesteld waarbij er naar verschillende disciplines wordt gekeken en ze verder kijken dan de ‘usual suspects’. Grote afwezige wat mij betreft was De Vegetarische Slager. Wellicht volgend jaar?” aldus Lotte Wouters.

De lijst is samengesteld door de redactie en lezers van FavorFlav.com. De lijst bestaat uit professionals op het gebied van eten en drinken die dit jaar een bewezen bijdrage hebben geleverd aan het verrijken van de eetcultuur en eetbewustzijn in Nederland. Een bonte mix van vernieuwende chefs, foodproducenten, food-ondernemers, restaurateurs, merkenbouwers en food startups. 

De complete lijst kun je vinden op: http://favorflav.com/nl/food/dit-is-de-lijst/



... Lees meer

Vacature: stagiair Event Manager

4/11/2016

Wil jij meewerken om The Food Line-up en evenementen nog duurzamer te maken? Ben jij energiek, ondernemend, enthousiast en elke dag bezig met eten & evenementen? Dan is The Food Line-up op zoek naar jou!

Stagiair The Food Line-up
Wil jij meewerken om The Food Line-up en evenementen nog duurzamer te maken? Ben jij energiek, ondernemend, enthousiast en elke dag bezig met eten & evenementen? Dan is The Food Line-up op zoek naar jou!

Over The Food Line-up
Veel bedrijven zijn op zoek naar een partner op het gebied van een totaalconcept; specialisten met een brede visie op evenementen en makers van totaalbeleving met de integratie van alle mogelijke disciplines.

The Food Line-up is een cateringbureau met een verse visie op catering. Wij zijn food fanaten, innovatieve voorlopers en conceptbouwers. Onze catering concepten zijn een mix van frisse ideeën, waanzinnig lekkere specialiteiten en service van kop tot staart. Elke klant krijgt zijn of haar eigen Line-up die bestaat uit verschillende chefs en specialisten, barren, aankleding, randprogramma & bijzondere extra’s; kortom, een totaalconcept. 

Met onze kernbegrippen ‘verfrissend’, ‘verbindend’, ‘goed geregeld’ en een ‘duurzaam dna’ maken wij van catering een groot culinair spektakel en tillen op deze manier evenementen zowel creatief als inhoudelijk naar een hoger niveau. 

Functie: Event Manager/Productie Manager (stagiair)
FTE: Vanaf 1 januari 2017 – minimaal 5 maanden
Gedurende de stageperiode houd je je als stagiair bezig met alle facetten van het organiseren van full-service evenementen. Van aanvraag en voorbereiding tot de uitvoering en afronding van de evenementen. Het is een praktijkgerichte management stage/functie waarbij je volledig deel uitmaakt van het team van The Food Line-up. 

Werkzaamheden:

Algemeen:
· Het verbeteren van de productie en inkoopprocessen
· Het (mede) zorgdragen voor de productie van de verkochte diensten en producten.
· Het (mede) zorgdragen van de kwaliteit van de serves van de ingekochte catering.

Cateraars:
· Dagelijks contact met de cateraars
· Het cateringbestand/relatiebeheersysteem updaten en up tot date houden.

De aanvraag:
· Je doet actief mee aan de brainstormsessies
· Uitzoeken van de benodigde informatie voor het opstellen van offertes

Voorbereiding:
· Contracteren van leveranciers
· Communicatie met leveranciers
· Informatievoorziening met betrekking tot de facturatie
· Draaiboek opstellen
· Cateraars informeren over de gemaakte afspraken
· Overige hand- en spandiensten met betrekking tot het kunnen uitvoeren van het evenement.

Productie – afhandeling:
· Ondersteuning van de Eventmanager
· Zorg dragen voor de juiste afhandeling van het evenement.

Functie eisen:
· HBO opleiding met richting hospitality – eventmanagement.
· Enthousiast
· Je bent gastvrij, creatief en kunt out of the box denken
· Affiniteit met horeca – evenementen is een pre’
· Communicatief sterk
· Proactief
· Je hebt een grote affiniteit met (street) food, duurzaamheid, trends en innovatie
· Zelfstandig
· Stressbestendig

Ben je geïnteresseerd in deze veelzijdige stageplek dan ontvangen wij graag je motivatie, CV en een pasfoto. Je mag dit sturen naar linda@thefoodlineup.nl t.a.v. Linda Kooren.

... Lees meer

Bedrijfsfeest voor 25-jarig jubileum Synthon

27/10/2016

Op 17 september heeft The Food Line-up een zakelijk festival neergezet voor het 25-jarig jubileum van Synthon voor 900 happy & hungry gasten. De ‘achtertuin’ van het Hamphire Hotel in Berg & Dal werd omgetoverd tot een ware food parade met als thema ‘Festival Du Chique’.

Op 17 september heeft The Food Line-up een zakelijk festival neergezet voor het 25-jarig jubileum van Synthon voor 900 happy & hungry gasten. De ‘achtertuin’ van het Hamphire Hotel in Berg & Dal werd omgetoverd tot een ware food parade met als thema ‘Festival Du Chique’.

Ruim twaalf food freaks en ambachtslieden bereidden vanuit hun food truck hun meest innovatieve en ambachtelijke gerechten. Zij specialiseren zich allen in een specifiek gerecht of -keuken waardoor ieder snack- en culinair hart begeerd werd.

Van Italiaanse antipasti en verfijnde Franse gerechten tot vischarcuterie, bio frieten en hotdogs. Wij genieten nog steeds na!

 

''Voor het 25-jarig jubileum van Synthon heeft The Food Line-up de gehele invulling van de catering verzorgd in samenwerking met de locatie. Het concept paste perfect bij de wensen van de klant. De gasten op de avond zelf waren super enthousiast. De medewerkers van TFLU waren ook zeer pro-actief en erg vriendelijk.''

... Lees meer

The Food Line-up bestaat 5 jaar!

14/9/2016

Eind van dit jaar bestaat The Food Line-up precies vijf jaar en deze mijlpaal hadden wij niet kunnen bereiken zonder support van onze beste vrienden en relaties. Wij hebben ons 5-jarig bestaan gevierd met een onvergetelijk kerstfeest. Want wat zegt nou meer familie dan kerst?

Eind van dit jaar bestaat The Food Line-up precies vijf jaar en deze mijlpaal hadden wij niet kunnen bereiken zonder support van onze beste vrienden en relaties. Wat begon met één, is uitgebouwd tot een community of nog leuker gezegd: The Food Line-up family. Om iedereen te bedanken hebben wij donderdag 25 augustus, op de warmste dag van het jaar, ons 5-jarig bestaan gevierd met een onvergetelijk kerstfeest. Want wat zegt nou meer familie dan kerst?

Bij ‘game-changing catering’ kon een ‘game’ niet ontbreken. Daarom begonnen wij de avond met een gezellige Food Line-up pub quiz onder leiding van Wilbert van de Kamp en Frank Lindner. Gevolgd door een ‘changing’ speech door eindbazen Lotte en Maartje, die de leukste herinneringen ophaalden over de afgelopen vijf jaar. Food Inspiration & trend guru Hans van Steenbergen hield ook een mooie toespraak. Ondertussen werd er genoten van de heerlijke live gesneden charcuterie van Brandt&Levie.

De avond vorderde met muziek, een zomerse kerstsfeer en de lekkerste gerechten van Willem & Cammeraat, Smokey Goodness, Hidde de Brabander en Joeri Tandoeri. Dit alles onder het genot van de vers getapte biertjes van Brouwerij De Prael en.. de fantastische zangkunsten van Jan-Evert! We sloten de avond dansend af op de beats van Ome Ad.

Kerst 2016 is nu al onvergetelijk!

... Lees meer

FOOD UNPLUGGED – CHEFS ON STAGE

25/7/2016

Ons eigen vernieuwende festival in samenwerking met Food Inspiration was deze editie food truck vrij. Het thema; ‘From Farm to Festival’ gaf zakelijk festival eten een geheel nieuwe betekenis. Onze 700 zakelijke gasten kwamen via de keuken binnen; wat tevens de hoofdingang was.

Onze Chefs on Stage serveerden tijdens dit innovatieve catering concept onder andere een heel diner dat ter plekke werd gecreëerd van de meegebrachte boerenproducten van de gasten. Verder stond op het menu: haan, patat & botanische appelmoes van onze BBQ-baas Joost, friet fanatiekeling Neda en botanische chef Emile van der Staak. Tot slot creëerden wij een live moleculaire ijsfabriek op het podium waar met tien Magimix- en Hobartmachines à la minute bietjes-appel sorbet werd gemaakt door onze glacier fou, Janet.

... Lees meer

Ruim baan voor goed en vers eten langs de snelweg

7/7/2016

File wordt een smakelijk feestje op de A2

Tijdens de avondspits van dinsdag 12 juli worden automobilisten op alle tankstations langs de A2 tussen Amsterdam en Den Bosch, getrakteerd op gratis, versbereide en lekkere gerechten uit diverse food trucks. Alle automobilisten zijn welkom om mee te eten. “Omdat men deze avond door de verwachtte vakantiedrukte toch al in de file staat, wordt deze fun marketing actie het File Food Festival van Nederland genoemd”, zeggen initiatiefnemers en organisatoren Dagmar Pijnappels, Lotte Wouters en Maartje Nelissen lachend.

Overal staan mensen in de rij voor goed en vers eten. Op treinstations, festivals en in de binnensteden is het eetaanbod de laatste jaren drastisch veranderd met steeds meer ambachtelijke catering. We leven in een 24/7- cultuur waarin ‘bijna’ alles voorhanden is. De snelweg ontpopt zich echter steeds meer als laatste bastion voor de ongezonde en fantasieloze snack. Als je als automobilist goed of vers wilt eten kom je bij het gemiddelde tankstation niet verder dan wat gemende noten of een zakje appelpartjes. In enkele gevallen smeren ze ter plekke een broodje voor je maar daar houdt het wel mee op.

"Er is weinig tot geen beleving, variatie of identiteit rondom het aanbod van eten en drinken langs de snelweg en dat is een gemiste kans", zeggen Dagmar Pijnappels (eigenaar van creatief marketingburo SUPERMINDS) en Lotte Wouters (oprichter van cateringbureau The Food Line-up).

Pijnappels is zelf bijna dagelijks onderweg via de A2 van Den Bosch naar Amsterdam en betreurt het beperkte en voorspelbare aanbod. Toch is deze actie geen boos protest aldus Pijnappels. “Wij zien het als een vrolijke aanmoediging voor tankstation houders en wegrestaurants om iets met dit signaal te doen. Juist ook in de avonduren waarin het aanbod extra beperkt is langs de snelweg.“

Wouters, die eerder al een succesvolle guerrilla actie opzette tegen het ongezonde streetfood aanbod in de Amsterdamse binnenstad, zegt: “Consumenten zijn veranderd. Ze willen ook onderweg iets kunnen eten wat past bij hun smaak en voorkeur en ze willen vooral meer beleving, oftewel catering 2.0. Dat merken wij beiden in ons werk. Dit is wat ons betreft een kans voor ondernemers langs de snelweg om zich te profileren, een identiteit aan te meten en daardoor klanten meer aan zich te binden.”

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dinsdagavond 12 juli tijdens de avondspits (vanaf 17.30 uur) wordt de fun marketing actie: File Food Festival georganiseerd. Op de A2 bij alle 8 tankstations tussen Amsterdam - Den Bosch en Den Bosch – Amsterdam.

NOOT VOOR DE REDACTIE:

 

Pers is van harte uitgenodigd op de parkeerplaats bij tankstation Shell Haarrijn Breukelen uiteraard met een lekker en vers hapje en drankje uit de foodtrucks;

Adres:

Shell Haarrijn Breukelen (Amsterdam richting Den Bosch)

Rijksweg A2 Westzijde

3621 ZZ BREUKELEN

 

Voor meer informatie over de actie en de initiatiefnemers kunt U contact opnemen met:

The Food Line-up – Game changing cateringbureau

Lotte Wouters 06 – 29 60 87 73

Maartje Nelissen 06 – 21 80 36 38,

maartje@thefoodlineup.nl

Of kijk op www.thefoodlineup.nl

 

SUPERMINDS – creatieve denktank in interactieve merkbeleving

Dagmar Pijnappels 06 – 55 76 78 73

dagmar@superminds.nl

Of kijk op www.superminds.nl    

 

Alle locaties die onderdeel zijn van het File Food Festival worden ook gedeeld en verspreid via Flitsmeister.

Deze actie wordt mede mogelijk gemaakt door: The Food Line-up, Superminds, Flitsmeister en Dutchband

En de volgende foodtrucks: Empanadafabriek, Puzzles, Buskruid, KoffieKoppen, Pomms’, Joeri Tandoeri, Vis van Henry, Creative Chef & Classic Food Truck, Madame Cocos, Wrap ‘n Rolling, Sla-Gerei, Allegaartje, De Bar Bar & Sublime.

Meer informatie vindt u op www.thefoodlineup.nl/filefoodfestival

... Lees meer

Food unplugged: from farm to festival

27/5/2016

Food Unplugged is het eerste foodfestival, waarbij onversterkt, eerlijk eten van boeren en onafhankelijke chefs en ondernemers in de schijnwerpers wordt gezet. Tijdens Food Unplugged maak je niet alleen kennis met elkaar, maar ook met speciaalboeren, professoren, ondernemers en fooddesigners. Food Unplugged richt zich met deze verbindende catering primair tot de food professional.

Bestel hier je tickets 

Een kaart voor Food Unplugged is inclusief: 
• Eten & drinken de hele dag 
• Masterclasses 
• Workshops 
• Unplugged muziek

FROM FARM TO FESTIVAL

From farm to festival met buitengewone workhops, bijzondere colleges, inspirerende producten en echte ontmoetingen. De derde editie van Food Unplugged - het grootste outdoor netwerkfestival in food van Nederland - gaat op 24 juni voor de derde keer plaatsvinden op het Kazerneterrein in Ede.

De voormalige stormbaan wordt omgetoverd tot een creatieve hub met workshops, proeverijen, mini-restaurants, colleges, vernieuwende concepten en live-muziek. Centraal op het festivalterrein staan de communal tables. Hier eten ruim 600 professionals met elkaar gerechten die door Creative Chef Jasper Udink ten Cate zijn bereid met streekproducten uit heel Nederland. Het idee dat een foodfestival gecaterd wordt door producten die rechtstreek van de boer afkomstig zijn, krijgt in Ten Cates pop-up keuken gestalte.

Food Unplugged is in korte tijd uitgegroeid tot hèt outdoor foodfestival voor professionals in food en hospitality die geïnteresseerd zijn in duurzame en innovatieve catering. Het is een initiatief van Food Inspiration, the Food Line-up en de gemeente Ede.

 

MAINSTAGE

Centraal op het festivalterrein staat onze main stage. Onder de bezielende leiding van Food Inspiration trendwatcher Hans Steenbergen worden hier unplugged colleges verzorgd door WUR-coryfeeën als prof.dr. Raoul Bino en prof.dr.ir Evert Jacobsen.

Game changer Kees Aarts van Protix uit Dongen, het bedrijf dat door het World Economic Forum is uitgeroepen tot Technology Pioneer, gaat vertellen over de proteïnerevolutie die zijn start-up gaat veroorzaken. De main stage biedt verder ruimte aan een ieder die zijn food-boodschap kwijt wil. Steenbergen zelf zal zijn theorie van de Foodlov-piramide aanschouwelijk presenteren.

Op het terrein is een alternatief Poten in de modder podium, dat geprogrammeerd wordt door de Youth Food Movement (YFM). De jonge leden van de YFM die werkzaam zijn in food vertellen over hun uitdagingen om de voedselketen te verduurzamen. Dat doen ze samen met boeren en mensen uit de foodindustrie. Na elke introductie volgt een debat in de arena waar ‘met modder gegooid’ zal worden. De modderator is Wilbert van de Kamp.

CHEFS

Emile van der Staak (De Nieuwe Winkel) en Wouter van Eck (Foodforestry) laten ons kennismaken met de botanische gastronomie.
Nel Schellekens (no waste chef van het eerste uur) demonstreert de vele toepassingsmogelijkheden van het future food ‘mannenvlees’. Bokken en hanen die normaal gesproken in de shredder verdwijnen geeft ze een betere gastronomische bestemming.
Jonathan Karpathios (Vork en Mes, Dutch Cuisine) introduceert zijn ‘bieterbal’ en vertelt over zijn jarenlange queeste naar echt eten.
Fermentatiegoeroe Christian Weij gaat aan de slag met huisgemaakte frisdranken en alcoholische dranken.
Creative chef Jasper Udink ten Cate gaat opnieuw het onmogelijke doen: koken à l’improviste voor ruim 600 gasten met streekproducten die door de gasten zijn meegenomen.

 

DE WORKSHOPS

We gaan fourageren. Het World Food Center in samenwerking met Essensor verzorgt een ‘blind tasting’. Schuttelaar & partners leren je over de Noordzeeboerderij en zeewier als culinair ingrediënt.
De micro-mouterij deelt hun verhaal als start-up.
Het Krekel to krekel restaurant waarin Thomas van Santvoort de insect-cuisine gestalte geeft. De Streekbar met uitleg over Nederlandse streekbieren in combinatie met foodpairings. De Limburgse brouwer Gulpener met een smaakcollege over speciaalbieren.
Desem brood bakken met Desem & Zo. Koppert Cress met een proefcollege over de wonderlijke smaak van cressen.
Henri laat zien hoe met smaak verse soep wordt gemaakt van overgebleven kerstomaten die anders weggegooid zouden worden.

... Lees meer

Best kept secret presenteert eetbare headliner

10/6/2015

Best Kept Secret en The Food Line-up zetten in 2013 en 2014 op het festival reeds een nieuwe standaard waarbij de culinaire line-up de muzikale programmering evenaarde. Voor het festival op 19, 20 en 21 juni in Hilvarenbeek gingen zij samen op zoek naar een eetbare headliner. Dat is het vernieuwende sappenconcept Fruitlab geworden.

 

Het FRUITLAB wordt gepresenteerd in grote tuinkas op het festival veld. Het menu is compact; alles wordt ter plekke geperst. Het verse fruit komt 100% van Hollandse bodem vers van boeren uit de buurt en geselecteerd door Willem & Drees. De sappenbar wordt geserveerd door Creative Chef Jasper; die eerder al de eetbare bloemenbar en biodiversiteitsbar bedacht en nu op de World Expo Milaan culinaire vernieuwing brengt. Voor de festival diehards is er een sap-strippenkaart te koop waarbij je gedurende 3 dagen met 3 shots en 3 sappen al je vitaminen binnenhaalt. In de huisgemaakte sangria wordt het restfruit verwerkt om waste te voorkomen. 

 

De festival bezoekers kunnen in de kas een aardbei proeverij volgen. Willem Treep van Willem&Drees; “We laten graag de variatie zien in fruit en festival bezoekers verschillen ontdekken. Bijna alle aardbeien die je in de supermarkt vindt zijn namelijk een en dezelfde soort; Elsanta, die is vooral lang houdbaar en effectief te telen. Maar weet je wat ik gaaf vind? Dat boeren nu gewoon weer bijzondere dingen durven te maken in plaats van massa producten.” De aardbeien komen uit Heerle en Sint Michielsgestel. De volle grond aardbeien hebben hun smaak te danken aan de vruchtbare bodem en zijn prijswinnende aardbeien.

 

De hele dag door kunnen festival bezoekers een kijkje in de kas nemen. Op vrijdag 19 juni vanaf 15.00 uur en zaterdag en zondag vanaf 13.00 uur kunnen ongeveer 15 fruit fans zich te goed doen aan een diversiteit van bijzondere rassen. Op zondag eten we graag met alle bezoekers de kas leeg. Fruitlab is het bewijs dat festival food een revolutie heeft doorgemaakt naar duurzame catering met future food.

Weg met diepvriesvoer en zielloze snacks. Ruim baan voor écht eten!

 

-------------------------------------------

 

 

BIOGRAFIE

Creative Chef

Creative Chef is een ontwerper van eetbelevingen en biedt een platform voor creatieven. Een podium voor ideeën over eten, eetconcepten en fooddesign vanuit andere perspectieven. Foodconcepts to tickle your brain.

Willem&Drees

Willem & Drees is vers eten van de boer zo bij jou op tafel. Sinds 2009 een vers leverancier in lokaal vers. Inmiddels door het hele land te vinden waaronder bij Jumbo foodmarkt in Breda. Er is nog veel meer vers te vinden online en te bestellen voor thuis of op kantoor zoals melk, kaas en brood; allemaal vers van de boer.

 

The Food Line-up bouwt met ambacht en echt eten een smaakvol en inspirerend innovatief catering concept op festivals, publieke en zakelijke evenementen. Zij werken intensief samen met bijzondere cateraars, ambachtslui en foodfreaks. Altijd smaakvol, verantwoord en een happening. Als verbinder en overkoepelend orgaan wordt The Food Line-up ingehuurd de complete food invulling te verzorgen met als missie een nieuwe duurzame standaard neer te zetten.

 

... Lees meer

Drank ontkomt niet aan de nieuwe standaard op evenementen

15/10/2014

Inmiddels zijn de food trucks met pulled pork sandwiches en ambachtelijke bio frieten niet meer weg te denken op evenementen. In het drank aanbod is echter nog een flinke slag te slaan. Voor The Food Line-up de aanleiding om ook hier een nieuwe standaard neer te zetten, want ook drinken op evenementen verdient een verhaal. Catering 2.0!

 

Nu eten steeds meer de aandacht krijgt die het verdient is het nu hoog tijd dat ook de barren gaan voor kwaliteit en herkomst. De BAR BAR is de eerste (mobiele) food truck bar die zijn koelingen enkel vult met lokaal en ambachtelijk gebrouwen dranken met een helder verhaal.

 

Door als eerste bar niet te kiezen voor marges maar voor kwaliteit en herkomst, stelt The Food Line-up een voorbeeld voor alle barren. De keuze bestaat bijvoorbeeld uit wisselende (bio) bieren, natuurlijke wijnen en bubbels, Hollandse cider of rasappelsap, zelfgemaakte limonades of gewoon een glas kraanwater. Minder plastic en kunstmatige suiker maar vooral meer steun voor lokale, pure en natuurlijke producenten.

 

De BAR BAR is een mobiele bar te boeken voor op (indoor) festivals en zakelijke evenementen. De shiny revival trailer komt uit Engeland en is omgebouwd door Food Truck Company. De exploitatie wordt gedaan door The Food Line-up. De BAR BAR kan per event worden aangepast en uitgebouwd worden tot een Speciaal bieren bar, Gin & Tonic Bar of Bubbel Bar.

 

Think Global. Drink Local.

 

info@deBARBAR.nl | www.deBARBAR.nl | FB /deBarBar.nl | TW @deBarBarmobiel

           

----------------------------------

 

The Food Line-Up

The Food Line-up bouwt met ambacht en echt eten een smaakvol en inspirerend, innovatief catering concept op evenementen. Zij werken intensief samen met bijzondere cateraars, ambachtslui en foodfreaks. Deze cateraars bereiden alles vers of zijn zelfs producent van hun eigen producten. Altijd smaakvol, verantwoord en een happening. Als verbinder en overkoepelend orgaan wordt The Food Line-up ingehuurd door grote festivals, publiek- en zakelijke events om de complete food invulling te verzorgen.

 

Food Truck Company

Het IJsselsteinse bedrijf Food Truck Company bouwt mobiele ‘food solutions’, in de vorm van trucks, containers etcetera. Ze worden gebruikt voor verkoop van eten en drinken, of ter promotie. Marcel de Reus: “Ons motto is Your brand on wheels: we werken volledige concepten tot in detail uit. Het interieur wordt ingericht met alle keukenvereisten en de food truck of trailer kan volledig selfsupporting werken, inclusief water, gas en elektra.” Ook zijn er echte ‘meedenk-extra’s’ zoals de iPad met de videomanuals voor de desbetreffende truck, een handige kassa-app, en de mogelijkheid om via GPS in de Find My Foodtruck-app te laten zien waar de food truck momenteel staat.

... Lees meer

The Food Line-up en Ome Ad organiseren 'T Hoofdgerecht

3/6/2013

The Food Line-up en Oma Ad organiseren 'T Hoofdgerecht. Een driedaags festival met foodtrucks, kookeilanden, bandjes, theater, acts en dj's.

’T Hoofdgerecht is een gevaarlijk leuke collaboratie tussen The Food Line-up en Ome Ad. Gezelligheid, interactie en zelf doen staan centraal op dit innovatieve festival. The Food Line-up is dé nieuwe standaard voor duurzame catering en Ome Ad is een creatieve duizendpoot en quizmaster de luxe. Hierdoor ontstaat een festival dat bol staat van heerlijk en echt eten van ambachtelijke cateraars. Rondom het eten zijn er spellen, gekke acts en fijne muziek.  'T Hoofdgerecht wordt daarmee een plek voor interactief (eet)theater en een podium voor talent.  Zoals oprichtster Lotte Wouters van The Food Line-up zegt: "Het wordt een soort rollende keukens maar dan draait het meer om gekkigheid, het zelf koken en beleven".

  

Ome Ad zorgt  ervoor dat de bezoekers samen kunnen koken aan verschillende kookeilanden. Bij de The Food Line-up staat ook verbindende catering centraal. Je kan als bezoeker meekijken of  meekoken met de cateraar. Maak bijvoorbeeld samen met Joeri Tandoeri  je eigen naanbrood of vis je eigen platvis bij Vis van Henry waarna deze meteen vers voor je bereid wordt. Er is een vol programma met eetspellen zoals de MagnetronMemory-games en het Rad van Ome Ad. Eugene Beatbox en het Comedy Buffet zorgen voor het theater en er is live muziek van onder andere Wicked Jazz Sounds, KAT YA en Coco Bongo and The Bonfire Ranch of Love.

  

Op zondag nemen bekende Amsterdammers uit de foodscène, zoals culinaire journalisten, (tv)chefs, kookboekenschrijvers en producenten het tegen elkaar op in de ‘Damn Food Waste, Cook Off’. Dit om voedselverspilling onder de aandacht te brengen.  Deelnemers zijn o.a. Joris Bijdendijk Chef (Bridges), Joel Broekaert (NRC/Vrij Nederland), Hiske Versprille (Parool) en Samuel Levie (Brandt & Levie Worstmakers). Het concept is gebaseerd op de Engelse kookwedstrijd ‘Ready Steady Cook’ van BBC. Tijdens de Cook Off wordt er gekookt met eten dat anders vaak in de vuilnisbak was verdwenen. Hiermee laten we zien welke lekkere gerechten je nog kunt maken van restjes. Damn Food Waste!

  

‘T Hoofdgerecht vindt plaats op 14, 15 en 16 juni op Het Stenen Hoofd in Amsterdam West. Kaartverkoop voor vrijdag en zaterdag kan hier. Een weekendkaart is 10 euro, vrijdag en zaterdag kost entree aan de deur 7 euro en zondag is het voor iedereen vrije entree. Gedurende het hele weekend zijn er ook spellen en een masterlijke springkussen voor de kids. 4���

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Zorg dat je erbij bent. Kom het proeven, zien en beleven! Voor accreditatie, extra informatie en beeldmateriaal graag contact opnemen met annelotte@thefoodlineup.nl. Uitgebreide informatie over de cateraars van ’T Hoofdgerecht, de theater/muziek line-up en de samenwerking met Damn Food Waste staan in de bijgevoegde PDF’s. Kijk ook voor het hele (bomvolle) programma op www.thefoodlineup.nl en op onze Facebookpagina.

... Lees meer

Column - Street food als de ultieme uitdrukking van lokaal voedsel

5/5/2017

Willem Treep; Kleine ondernemers beginnen met een foodtruck of een marktkraam met een kleine investering om te onderzoeken of er vraag is naar hun producten of omdat het hun manier van leven is. Klein maar fijn. Deze ondernemers zorgen voor vernieuwing en variatie, omdat zij

Waarschijnlijk heb je het wel opgevangen in het nieuws: In 2018 wil het stadsbestuur van Bangkok de verkoop van eten door voedselkramen op straat uit de stad verbannen. Het zou niet hygiënisch zijn en het zorgt ervoor dat het te druk en daarmee gevaarlijk kan worden voor de voetgangers in de stad. Hiermee dreigt een belangrijke toeristische trekpleister beëindigd te worden. 

 

In Rotterdam loopt er op dit moment een vergelijkbare discussie: De Rotterdamse Oogstmarkt op het Noordplein krijgt niet de juiste papieren om de markt door te zetten. Een evenementenvergunning geldt voor iets dat een paar keer per jaar gebeurt en de markt wordt iedere twee weken gehouden. Een marktvergunning laat het schenken van alcoholische consumpties niet toe, terwijl het drinken van een wijntje of het proeven van een lokaal biertje juist onderdeel van de charme van de markt is. 

 

Lotte, oprichters van The Food Line-Up, sprong een paar jaar geleden in de bres voor foodtrucks in Amsterdam. Dat plan is nooit echt goed van de grond gekomen, omdat we het op een manier aangepakt hebben die past binnen de wettelijke kaders, maar niet de behoefte invult van consumenten en van de houders van de voedselkraam of foodtruck. 

 

Aan de hand van deze drie voorbeelden ontdek je dat er behoefte is aan een andere manier van voedsel aanbieden én dat dit kan bijdragen aan het lokale onderscheid van een gebied. Bangkok met zijn voedselkramen, Rotterdam met zijn oogstmarkt en Amsterdam met foodtrucks. Street food heet dat in mooi Engels.

 

De vraag die we onszelf moeten stellen is, willen wij de ontwikkeling van deze lokale initiatieven toejuichen?

 

De opkomst van foodhallen lijkt een antwoord te geven. De Markthal in Rotterdam en de Foodhallen in Amsterdam spelen in op deze wensen. Maar als je inzoomt op het aanbod in deze hallen ontdek je dat het toch de meer gevestigde partijen zijn die daar een operatie kunnen runnen. 7 dagen per week van vroeg tot laat open zijn vraagt een flinke investering in tijd en geld. Voor kleine ondernemers is dat vaak niet mogelijk. 

 

Kleine ondernemers beginnen met een foodtruck of een marktkraam met een kleine investering om te onderzoeken of er vraag is naar hun producten of omdat het hun manier van leven is. Klein maar fijn. Deze ondernemers zorgen voor vernieuwing en variatie, omdat zij vanuit hun eigen specialisme en vakmanschap heel verrassend, lekker en gezond eten kunnen maken. Iets dat een lokale plek uniek kan maken.

 

Street food is een te belangrijk onderdeel aan het worden van onze voedselcultuur vanuit aanbodkant omdat je klein wilt beginnen. En vanuit de vraagkant omdat je makkelijk, snel, gezond en lekker gevarieerd wil kunnen eten. Het is tijd om te zorgen dat er meer ruimte komt om te experimenteren met nieuwe vormen van het aanbieden van voedsel. Dit moet natuurlijk binnen de hygiënische regels gebeuren, maar mag best wel wat meer ruimte krijgen om goed van de grond te kunnen komen.

-- Willem Treep --

... Lees meer

Column - Iedereen een gezondheidsgoeroe

29/3/2017

Dus, daar ga je. Je koopt alle boeken van The Green Happiness, je volgt Rens Kroes op Instagram, traint zoals Kayla Itsines en checkt bij Fajah Lourens of zij het eens is met de hiervoor genoemde fitgirls.

Ik durf te wedden dat jij je ooit eens (misschien tegen wil en dank) hebt laten inspireren door tenminste een gezondheidsgoeroe of een überhippe fitcommunity. Je kan er in het dagelijks leven op diverse sociale media namelijk eenmaal niet omheen. En, iets maakt het ook interessant, want eerlijk is eerlijk: het ziet er best wel gelikt uit. Het zou toch niet verkeerd zijn in ieder geval een poging te doen een beetje op een van hen te lijken. Zij zijn tenslotte slank, fit, energiek en buitengewoon blij. En hé, zij eten ook nog gewoon patat, pannenkoeken en pizza’s. Dat is ook aan mij besteed, ga je vanuit.

Dus, daar ga je. Je koopt alle boeken van The Green Happiness, je volgt Rens Kroes op Instagram, traint zoals Kayla Itsines en checkt bij Fajah Lourens of zij het eens is met de hiervoor genoemde fitgirls. Vervolgens kom je tot de conclusie komt dat je te veel calorieën eet en moet trainen met gewichten in plaats van met lichaamsgewicht. Toch wel enigszins frustrerend, want trouwe volgers van al deze fitgirls lijken allemaal resultaten te boeken maar de goeroes zijn het afzonderlijk van elkaar niet altijd unaniem met elkaar eens. Conclusie: er zit geen lijn in.

Je besluit het een en ander van diverse krachtspreuken met elkaar te combineren en je boekt wel enigszins vooruitgang, maar het is niet noemenswaardig genoeg om een duurzaam en dus langdurig resultaat te boeken. Want slank ben je nu misschien wel, maar ben je in the end ook net zo fit, energiek en buitengewoon blij? Waarschijnlijk niet.

Maar Manon, wat werkt volgens jou dan wel?

Omdat jij en ook ik ons graag vast willen houden aan een of meer handvatten, zal ik deze dan ook aandragen, maar ik beperk me tot twee stuks. Lekker overzichtelijk.

1. Weet wat je eet
Verdiep je in de achtergrond van het eten: waar komt het vandaan? Hoe puurder, hoe beter, hoe lekkerder.

 

2. Luister naar je lichaam
Hoe voel je je na een maaltijd of snack? Honger jezelf vooral niet uit. Je hebt energie nodig en dat haal je uit de juiste voeding. Juist is in dit geval: voeding dat jouw niet (direct) pijn- of vermoeidheidsklachten oplevert.

 

Zo simpel is het eigenlijk. Niemand anders dan jouw eigen lichaam geeft aan op welke manier jij fit, energiek, buitengewoon blij en eventueel slank kan zijn. Dus eet wat werkt voor jou en wees zelf die super inspirerende gezondheidsgoeroe en vergeet vooral niet dat eten ook gewoon onweerstaanbaar lekker moet zijn.

-- Manon Bloedjes --

... Lees meer

Column - Maartje, waar moeten we eten?

20/3/2017

Badend in het zweet word ik wakker op maandagochtend. Wat ben ik vergeten? Heb ik iets over het hoofd gezien? Is hij onder de indruk?

Badend in het zweet word ik wakker op maandagochtend. Wat ben ik vergeten? Heb ik iets over het hoofd gezien? Is hij onder de indruk?

Ik droom dat we vijf jaar verder zijn, met 25 food gekken aan een tafel zitten en de president of Street Food bevindt zich met zijn volledige film crew in ons midden. Gehuld in zwarte leren laarzen, gerafelde jeans en zelfs binnen houdt hij zijn zonnebril op.

Mr. Anthony Bourdain, de man met droombaan en chaser van het ultieme street food, is in mijn droom bij ons op bezoek en hij vraagt naar de beste spots in de stad. In mijn droom is het volstrekt logisch dat mijn altijd etende idool juist bij ons aanklopt en ons vraagt hem mee te nemen.

De paniek slaat toe. Heb ik hem wel de beste tips gegeven?

‘Ken je lijstjes, ken je lijstjes!’, spreek ik mezelf toe. Nog half slapend mompel ik iets over de beste bakkers, chefs, brouwers en meer en omdat zeker wekelijks vrienden, zakenrelaties vragen: ‘Maartje, waar moeten we eten?’, werd het hoog tijd voor een lijstje.

 

Laten we bij het begin beginnen, gewoon bij mij in de Jordaan.

 

Gebroeders Niemeijer
Hubba hubba de lekkerste granola – en ik probeer bijna wekelijks nieuwe soorten – om door je volle yoghurt te roeren. Ik zal maar niet beginnen over de canale of de financiers… killing lekker.

 

Noordermarkt
Je kunt me niet gelukkiger maken op zaterdagochtend dan door naar die plek te gaan. Van de paddenstoelen-man tot de Italiaanse olies, verse cannoli of bloedsinaasappelsap, meteen door naar de ter plekke gemaakte bio crêpes, waarvoor geduld trouwens wel een schone zaak is. Vergeet de meterslange rij voor de appeltaart bij Winkel 43 en vind mijn lievelingsbakker tegen de kerk aan met knapperige hennepkoeken bedekt met karamel.

 

Dophert
Zelfs menig carnivoor is om na een lunch bij Dophert. Elke hap die je hier eet klopt. Wat een smaken! En ultiem future proof food want 100% vegan. Bij The Food Line-up grijpen we ieder excuus aan om hier te lunchen en altijd nemen we de kersen-rauwe chocolade smoothie. Lotte die totaal geen zoetekauw is, heeft het nog altijd over de pompoencake die hier nu al weer jaren geleden op de kaart stond.

 

Worst Wijn Café
Als een voormalige sterren chef genoeg heeft van haute cuisine en het zoekt in worst dan weet je dat het goed komt. Charcuterie, verse worsten, huisgemaakte terrine, kazen, geniale wijnen per glas en chocoladesalami toe. Amen.

 

Japanese pancake world
Een Japans pannenkoekenrestaurant verborgen in de 9 straatjes, je verzint het niet. Meestal is het hier doodstil en onze Anthony zou ook niet snappen waarom. Kies Osaki- Hiroshima- of Negi-yaki stijl pannenkoek en neem de tijd. Men neemt pannenkoeken hier zeer serieus dus alles wordt vers gemaakt en het duurt dan ook minimaal 30 minuten. Fan van mayonaise?Dit is jouw ding.

 

Toki 
Ultiem hipster heaven dat wel maar de koffie klopt en als je geluk hebt is de huisgemaakte cold brew en courgette cake er nog.

 

D&A Hummus bistro
Steeds als ik hier kom ben ik in gevecht met mezelf. Ik wil iets nieuws proberen maar de shakshuka, de geroosterde aubergine en eigenlijk ook de oh-zo-pure-vis in tomatenstoof hunts me in mijn wildste hongerige dromen. Neem ‘a little bit of this and a little bit of that’ voor een compleet (vegetatisch) mezze diner en ik beloof je: love at first bite voor de pure Israëlische keuken.

 

Bar Oldenhof
Twee jaar lang heb ik praktisch naast deze speak easy cocktailbar gewoond, zonder dat ik van zijn bestaan wist. Dat doet nog steeds een beetje pijn. Bestel een Old Fashioned cocktail (let op: om een goede te maken duurt minimaal 10 – 12 minuten), zak weg in rood fluweel, praat over Het Leven en laat je in de watten leggen door de fantastische bediening.

 

De Prael
Water besparen door bier te drinken. Yes we can! Bij de Prael vangen ze regenwater op en besparen zo duizenden liters en zuiveren dat voor hun trippel Hemels water. Mijn ultieme guilty pleasure is de maandelijkse scooter bingo waar je dus  - je raad het al - een scooter kunt winnen en als je geluk hebt (of juist niet) inclusief de presentatie door Viola Holt. Oh ja, en vergeet natuurlijk niet de geitenkaaskroketjes.

 

Trela Plein
Onterecht ontzettend onbekend. De Griek achter de toonbank ziet eruit als een gepensioneerde rockster en zit regelmatig met zijn zoontje voor de toonbank spelletjes te doen. Tussendoor bakt hij de lekkerste filodeeg-pakketjes met als favoriet prei en kaas. Laatste keer dat ik er kwam verzocht hij me vriendelijk de laatste zoete te laten liggen, die was voor de zoon. Zo simpel kan het leven zijn.

 

La Perla
Perfecte pizza en mijn verzoek voor mijn laatste avondmaal, dan weet je dat vast. Minimaal de helft van de zaak wordt gevuld door de giga houtoven waar binnen een paar minuten een goddelijke pizza uit getoverd wordt. Knapperige dunne bodem, ziltig zachte mozzarella, klein scheutje olijfolie en een enkel blaadje jonge basilicum.

Tip; de pizza smaakt nog beter na drie Skuumpkoppes of je favoriete speciaal bier bij de buren van Café de Tuin. Als je de barmannen lief aan kijkt, mag je meestal stiekem aan tafel wat pizza wegstouwen. Heb je niet van mij overigens.

 

En dan, vind je natuurlijk de leukste food initiatieven niet op vaste plekken. Volg wild dineren voor uitgebreide diners op gekke plekken zoals in de trein, Edwin Sanders voor bijzondere 3-gangen ontbijt experiences altijd op nieuwe plekken in de stad en onze vrienden van Brandt & Levie, die dit jaar weer zelf de keuken in gaan voor hun worstendiners.

 

Stay hungry en je mag altijd mailen voor meer tips; maartje@thefoodlineup.nl  

-- Maartje Nelissen --

... Lees meer

Het nieuwe koffieconcept

8/3/2017

Koffie! Wie drinkt het niet? Het zwarte goud is het meest gedronken drankje ter wereld. En dit terwijl klimaatverandering een steeds grotere impact heeft op het verbouwen van koffie.

Ik ben Sam Vreeke, student aan de HAS hogeschool met als studierichting Food Design. De afgelopen vier maanden ben ik bezig geweest met het ontwikkelen van een innovatief koffieconcept voor The Food Line-up. Het koffieconcept moest passen binnen de evenementen branche waar alles snel verandert en trends komen en gaan. Daarom was deze uitdaging extra groot. Want hoe creëer je iets nieuws binnen de evenementen branche waar al zoveel is?

The Food Line-up staat voor een aantal kernwaarden die zeker in het koffieconcept terug moesten komen: innovatief, creatief en duurzaam. Met een goede kop koffie erbij ging ik helemaal los met brainstormen. Een koffietap, een oploskoffie blokje met logo, een transparant koffiescherm, een eetbare koffie beker, nieuwe zetmethodes en nog veel meer! Met al deze ideeën ben ik gaan divergeren met als uitkomst een zeer belangrijk onderdeel bij evenementen. Beleving! Bij dit thema heb ik verschillende ideeën samengebracht tot één concept: De in water oplosbare koffie beker!

Het idee van de in water oplosbare koffie beker is afgeleid van oploskoffie. Waarom lossen we koffie op in water en niet de disposable na het drinken van koffie? Dit lost namelijk rond de verwerking en scheiding van afval een groot probleem op. Ook kom ik even terug op de klimaatverandering dat impact heeft op de verbouwing van koffiebonen. Het wordt steeds moeilijker een goede oogst te behalen dus is het extra belangrijk bij het drinken van koffie om aan het klimaat te denken. We willen immers allemaal kunnen blijven genieten van koffie. De in water oplosbare koffie beker is gemaakt van water oplosbaar papier, bedrukt met water oplosbare inkt en heeft een PLA coating. Deze PLA coating is gemaakt uit de suikers van de maïskorrel. Dit alles bij elkaar maakt de beker 100% biologisch afbreekbaar. Hoe werkt het?  Na het drinken van je koffie gooi je de beker in een bak met water waarop staat: Lost u met ons het afvalprobleem op?  Op dat moment zakt de koffiebeker in het water en valt deze in kleine stukjes uit elkaar waarna de logo’s op de beker ook langzaam verdwijnen.

 

Ik geloof erin dat er in de toekomst steeds meer moet nagedacht worden over het combineren van beleving, duurzaamheid en functionaliteit. Zodra deze drie samenkomen creëer je niet alleen een oplossing maar ook een speciale ervaring. En waar kan dit nou beter dan op evenementen!

 

Los jij met ons het afvalprobleem op?

Fotografie - Sven Signe den Hartogh (c)

... Lees meer

Column - Catering is geen service, het is een boodschap!

2/3/2017

Wanneer je de definitie van 'evenementen catering' opzoekt, vind je het volgende: "De service rond de maaltijdvoorziening voor evenementen of feesten." Ietsje verder lees ik ook: "Een aanvullende dienst op het organiseren van evenementen of feesten."

Wanneer je de definitie van 'evenementen catering' opzoekt, vind je het volgende: "De service rond de maaltijdvoorziening voor evenementen of feesten." Ietsje verder lees ik ook: "Een aanvullende dienst op het organiseren van evenementen of feesten."  En dat… is nou juist wat wij NIET willen zijn of doen met ons catering bureau!

Eten is voor ons als mens de belangrijkste handeling in het leven dus waarom zou het op een evenement dan slechts een service of iets aanvullends zijn?  We verwennen we onze gasten en klanten heel graag, natuurlijk, maar ons doel is impact hebben. Laten zien hoe belangrijk en bijzonder de rol van eten is. Catering is zoveel meer dan een service. Eten is veiligheid, verbinding, cultuur, identiteit en iedereen heeft er wat mee. Wij gebruiken eten als communicatiemiddel en dat maakt ons uniek. Een catering concept dat bestaat uit thematische aankleding, acts of overal knappe meisjes met oesters en peking pannenkoeken inzetten. Nee, daar ligt voor ons geen uitdaging. Inhoudelijk creatief zijn dat maakt ons werk echt gaaf. We vertellen de boodschap van het evenement met eten. Leuk gezegd natuurlijk. Maar hoe doe je dat dan? 

Toen twee grote technologische bedrijven gingen fuseren, moest hun event vooral functioneren als teambuilding: van 2 bedrijven 1 maken. Dus wij lieten alle gasten zichzelf gewoon cateren, niet omdat we lui zijn maar omdat samen eten bereiden mensen samenbrengt. Ze gingen brood bakken met onze bakker, vis roken met een rookexpert en barbecues bouwen. En 's avonds roosterden ze hun eigengemaakte marshmallows rond zelfgestookte kampvuren. 

 

De Food Inspiration Days hadden dit jaar als thema: ‘true story’. Dus kochten wij voor dit congres een koe, Hanna, volgden haar bij boer, slager en onze chefs en maakten er een film van voor de bezoekers die op groot scherm getoond werd. Ze werd helemaal opgebruikt tot 1500 gerechtjes en bij elk bordje lag een kaartje met daarop welk deel van Hanna er verwerkt was en welke chef het had gemaakt. De prime cuts werden ‘ge-crowdbutched’. Zo konden bezoekers zelfs een stukje Hanna mee naar huis nemen.

 

U begrijpt denk ik wel dat elke aanvraag weer een feestje voor ons is, waar we onze creativiteit én idealen in kwijt kunnen. Zo blijven wij zelf uitgedaagd en is onze catering veel meer dan een service. Het is een boodschap!

--Lotte Wouters--

... Lees meer

De 10 catering trends van 2017

2/2/2017

Samen met Food Inspiration hebben we dé catering trends voor 2017 in kaart gebracht. Juist in de evenementen catering wordt volop geëxperimenteerd met nieuwe concepten. Trends druppelen niet mondjesmaat door, maar worden hier gezet! Dit zijn de 10 belangrijkste catering trends voor 2017. 

Samen met Food Inspiration hebben we dé catering trends voor 2017 in kaart gebracht. Juist in de evenementen catering wordt volop geëxperimenteerd met nieuwe concepten. Trends druppelen niet mondjesmaat door, maar worden hier gezet! De grote lijn blijft toch wel het connecten met eten en drinken. Dit zijn de 10 belangrijkste catering trends voor 2017. Veel plezier!

Wil jij een van de catering trends van 2017 boeken voor jouw event?
Bel +31 (0)20 261 5235 of mail met Anouk. Of v
raag hier een offerte aan.

 

1.    Niches worden mainstream

In restaurants en op straat merk je de verandering. Vegan, bio, glutenvrij, lokaal: niches zijn geen uitzondering meer en de eenheidsworst verdwijnt. Consumenten zitten niet langer te wachten op the same old. Authenticiteit, variatie, transparantie, specialisme, ambacht en een healthy mind zijn de nieuwe standaard.

 

2.    D.I.Y. [Do it yourself] Catering

Catering wordt steeds zichtbaarder op bedrijfsfeesten en evenementen. Food trucks promoten het specialisme en geven invulling aan de aankleding en uitstraling. We zien live bereiding van de gerechten. We gaan van meemaken naar meedoen, gasten en bezoekers mogen zelf aan de slag! Denk aan brood bakken, paté maken, fermenteren, bierbrouwen en cocktails shaken. Do it yourself!

 

3.    Bistronomia

De nieuwe rocksterren in de keuken zijn jonge eigenzinnige chefs die lak hebben aan het klassieke instituut. Deze lichting ‘Nieuw Ruig’ staat voor pure kwaliteit, lokale producten, gebruik van kop tot staart, onbekende wijnen, simpel decor en casual sfeer, kleine menukaarten en lagere prijzen. Niks te schuimpjes en kaviaar van... Deze local heroes en hun no nonsense eten pakken nu ook de eventcatering in.

 

4.    Festival voorlopers

Nieuwe trends in de foodwereld zijn razendsnel zichtbaar op festivals om de brede doelgroep te bedienen. Van pop-up restaurants en ontbijt-aanschuiftafels tot festivalslagerijen en lokale chefs met eigen beesten. Bestaande (food)festivals zijn een inspiratiebron voor zakelijke events. Wat begon met je eigen bedrijfsfestival of parade gaat nu een stap verder. Bedrijven gaan nu voor hun eigen Oktoberfest, Burning Man Festival of Oogstfeest.

 

5.    Detoxen op de werkvloer

Even helemaal ontkoppelen en terug naar de basis. Catering aangepast op jouw gemoedstoestand en energielevel. Bijvoorbeeld bewust veganistisch lunchen, natuurlijke energiedrankjes, samen dineren van open vuur of zelf in de omgeving foerageren voor salades.

  

6.    Koop een bedrijfskoe

Niet alleen thuis, maar ook met een bedrijf koop je nu je eigen varken of koe. Je steunt boeren die hun dieren goed verzorgen en volgt jouw Bertha of Hanna tijdens zijn reis van boer tot bord. Tot slot ga je samen genieten van dit gewaardeerde beest. Van kop tot staart gebruikt in pure, stoere gerechten. Ongebruikte delen verdeel je onderling via crowd butching.

 

7.    A match made in heaven

Pairing is hot. De opmars van craft dranken zorgt voor een frisse kijk op het matchen van eten met onder andere speciaalbieren, hoppige frisdranken, thee, vermouth, gin en poiré. Vooral speciaalbieren doen het goed met spijs dankzij de vele variaties van hop, mout en gist. Dat levert meer combinaties met eten op dan bijvoorbeeld wijn.

 

8.    Food is a social act

Samen eten en eten delen is de sterkste sociale handeling die er is. En deze tijd schreeuwt om verbinding en caring. In de eventcatering gaan gasten veel meer maaltijden delen of samen iets bereiden voor de groep. Ook eventorganisaties werken beter samen en delen locaties, inrichting en materialen. Verder zien we steeds meer cateringbedrijven die mensen trainen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Immigranten of vluchtelingen die door interculturele horecainitiatieven hun plekje in de maatschappij vinden. Of kleinschalige foodmakers die productiekeukens delen.

 

9.    Verspilling kan écht niet meer

Ook de cateringsector toont initiatief. We durven vaker op = op te zeggen. Geen vaste menu’s maar menu indicaties. Minder grote voorraad bereidingen vooraf en meer improvisatie ter plekke. De Verspillingsfabriek van Hutten Catering en Leftover Monday van de Ton Ton Club zijn mooie voorbeelden van verspillings- en (her)verdelingsinitiatieven.

 

10. Niets is wat het lijkt

Het zijn spannende tijden geweest, maar de crisis heeft wel menig ondernemer aangezet tot creatief handelen. We zien innoverende productconcepten, vaak van onverwachte ingrediënten. Zoals bier gebrouwen met regenwater of van aardappelen en eau de vie van leftover aardperen. Niets is meer wat het lijkt.

 

 

... Lees meer

Dit was 2016!

29/12/2016

DE - DIT WAS 2016 - FILM

Hoogtepunten: Een hele koe kopen, volgen en verwerken voor een grote congrescatering. We startten met circulair werken op een zakelijke event met 7000 man en we tappen bier gemaakt van Amsterdams regenwater.

Volgend jaar draaien we samen met meer dan 200 chefs, producenten en food trucks die duurzame volume knop nog hoger en gaan we voor nog meer impact!

#happynewyear #totvolgendjaar #gamechangingcatering

... Lees meer

Trend: Fast Food Turns Slow

18/11/2016

Onze trendspotter Amber neemt jullie de komende tijd mee in een aantal food trends.

Onze trendspotter Amber is constant bezig om op de hoogte te blijven van de laatste food trends. De komende tijd gaat zij er een aantal met jullie delen. Deze week: Fast Food Turns Slow!

... Lees meer

De beste hap van 2016 - volgens onze basis baas Patrick Schreuder

17/11/2016

Een nadeel van altijd de nieuwste catering trends volgen is dat je soms vergeet waar het allemaal om gaat. “Zeg, wat is dan het lekkerste dat je dit jaar hebt gegeten?”. En tot mijn verbazing was dat niet het hipste, nieuwste gerecht, maar een ouderwets gerecht dat bijna niemand meer maakt

Hier bij The Food Line-up zijn wij altijd bezig met de nieuwste trends in de catering. Wie doet wat? Waar is het spannend? Welke niches worden groot? Welk gerecht is helemaal ‘nu’ en wat is het nieuwe ‘future food’? Gaan we met z’n allen samen eten, kopen we samen een koe voor een event, help ik zelf met koken? Ook de horeca houden wij goed in de gaten; welk restaurant doet het goed, welke ingrediënten zie je opkomen? Wat schenken de nieuwe cafés en barren? Is vermouth alweer uit, en wordt een gin tonic nog geschonken? 

Een nadeel van altijd de nieuwste catering trends volgen is dat je soms vergeet waar het allemaal om gaat. Zo zat ik onlangs in een hip en goed Amsterdams restaurant met een vriend. We waren licht teleurgesteld over het eten. Was het slecht? Nee, het eten was mooi, duurzaam en lekker. Alleen hadden we meer verwacht. Iets nieuws, iets anders. Tijdens de nabespreking viel de vraag “Zeg, wat is dan het lekkerste dat je dit jaar hebt gegeten?”. En tot mijn verbazing was dat niet het hipste, nieuwste gerecht, maar een ouderwets gerecht dat bijna niemand meer maakt: vol au vent de ris de veau, oftewel een koninginnenpastei met zwezerik. 

Waarom wel dit pasteitje en niet al die spannende, nieuwe gerechten? Omdat het erg lekker was, maar ook omdat het voor mij weer spannend en nieuw was. Eet elke week drie keer in de nieuwste restaurants en het nieuwe wordt saai. Ah, weer wat gefermenteerde groente op een bedje van ceviche met hangop… Dan lijkt een rijke, volle saus met grote stukken orgaanvlees in een pasteitje opeens weer heel bijzonder.

Wat betreft de catering trends 2017; ook de oude Franse keuken wordt weer hip. Dus volgend jaar zit ik in een neo-bistro aan mijn zoveelste tête de veau, en denk ik na over het jaar in gerechten en dan wordt mijn lekkerste gerecht: een ceviche met oester, koolrabi en koriander.

... Lees meer

Column - Elk catering event zijn eigen koe

17/10/2016

Met ons vernieuwende catering concept ‘Meet your dinner’ ontmoet je letterlijk je diner. Wij volgen een koe of varken zo’n 6 weken en maken voor onze opdrachtgever een verslag met foto’s, filmpjes en updates van de reis langs de boer, de slager en de chefs.

Met onze innovatieve catering concepten versterken wij het contact tussen onze gasten, hun eten en degene die het maakt. Wij geven eten en de makers een gezicht. Want hoe meer je weet over je eten en de manier waarop het groeit en bereid wordt, hoe meer waardering je ervoor krijgt, en minstens zo belangrijk; hoe lekkerder het wordt!

 

Met ons nieuwe catering concept ‘Meet your dinner’ ontmoet je zelfs letterlijk je diner. Wij volgen een koe of varken zo’n 6 weken en maken voor onze opdrachtgever een verslag met foto’s, filmpjes en updates van de reis langs de boer, de slager en de chefs.

 

Onze eerste koe heet Hanna. Wij bezochten haar in Friesland. Hanna kan niet kalven en daardoor blijft haar melkproductie achter, daarom selecteerde de boer haar voor ons. Ze heeft een prachtig leven gehad bij boer Jaring Brunia waar ze bijna het hele jaar buiten kon grazen. Jaring is een biologische natuurboer, geeft zijn dubbeldoel-dames elke dag een vers stuk land en verzorgd ze met veel aandacht.

 

Toen kwam de dag dat Hanna vertrok naar zelfslachtende slager Klaas Walburg, om de hoek bij Boer Jaring. Samen met zijn vader slacht en verwerkt Klaas wekelijks enkele dieren met ongelooflijk veel rust en aandacht. Het was natuurlijk lastig om onze Hanna hierheen te brengen maar, wij wilden daar wel bij zijn. Achteraf voelden we vooral een diep gevoel van respect en waardering. Voor de manier waarop ze met onze koe omgingen, voor het vakmanschap en voor het mooie vlees wat zij voortbracht. “Wij zijn een noodzakelijk kwaad maar we doen het wel naar eer en geweten.” Aldus Klaas.

 

Nu het vlees aan het rijpen is, hebben we twee bijzondere chefs geselecteerd die met Hanna aan de slag gaan. Marnix Benschop en Jord Althuizen hebben de minder courante delen onderling verdeeld en gaan elk op hun eigen manier een ode brengen aan Hanna. De prime cuts hebben we gereserveerd voor de bezoekers van het evenement waar Hanna voor aangeschaft is. Zij kunnen vooraf via crowdbutching hun ribeye of entrecote bestellen.

 

Wij zijn ontzettend trots dat we met dit concept het stukje vlees op het bord uit de anonimiteit kunnen halen en letterlijk een naam kunnen geven. Tijdens de Food Inspiration Days, 24 en 25 oktober a.s., gaan de gasten genieten van een mooi stukje Hanna. Zij worden via een korte film voorgesteld aan haar en zien de reis die zij heeft afgelegd om op hun bord te belanden.

Het was een intense reis maar wel een die wij aan meer dieren zouden gunnen: opgegroeid bij een zorgzame boer, geslacht door een zorgvuldige slager, bereid door vakkundige chefs en geëerd door genietende eters.

--Lotte Wouters--

... Lees meer

Column Misset Horeca - Start up & start over

30/5/2016

De eerste jaren als ondernemers renden wij rond als jonge honden; alles om een buzz rondom het bedrijf te creëren. Niet alleen op festivals, maar zeker ook op zakelijke events moest de catering anders! Niet 1 (bulk)cateraar maar letterlijk een food line-up van verschillende food- & drankspecialisten met elk hun signature dish/drink. Zo krijgen eten & drinken een eigen gezicht en verhaal en bovendien een hele hoop sfeer en interactie.

En nog belangrijker, zo wordt het veel makkelijker om echt duurzame keuzes te maken. Want daar doen we het voor.

Maar als je wat wilt veranderen, moet je de barricades op om veel aandacht en support te zoeken. Bij fans, ambassadeurs én natuurlijk bij afnemers. Door de grote media-aandacht kenden veel mensen al snel onze naam en onze standpunten op het gebied van duurzame catering. Maar zoals bij de meeste startende bedrijven was er soms té veel enthousiasme en niet genoeg focus. We zeiden tegen alles volmondig JA! (‘het is zo leuk!’) En dan besteed je opeens 80 procent van je tijd aan 20 procent van je omzet. Dat is de magie maar ook de makke van starten.

Nu we ruim drie jaar bezig zijn, is de startup-storm gaan liggen en de tijd van structuur en focus aangebroken; it’s start over time. Het voelt eigenlijk een beetje als volwassen worden. Minder spelen en strenger worden. De buitenkant stond, maar aan de achterkant was minder aandacht besteed terwijl de interne processen net zo belangrijk zijn. Het een kan nu eenmaal niet zonder het ander. Het afgelopen jaar haalden we daarom een aantal nieuwe krachten binnen die verantwoordelijk werden voor de basis. Binnen no time werd het bedrijf in kaart gebracht en werden processen gestructureerd. Dit brengt niet alleen rust en overzicht. Het zorgt er ook voor dat we scherpere keuzes kunnen maken. Waar stoppen we wel en niet onze tijd in?

Door duidelijke doelen en strategieën werkt het hele team nu aan een gezamenlijke ambitie. Maar hoe lekker het ook is om overzicht te hebben en alles te professionaliseren, je moet nooit vergeten waar je vandaan komt en waarom je doet wat je doet. We zijn het bedrijf begonnen om goed eten in de spotlight te zetten. En scherpe keuzes maken, betekent soms juist iets doen wat geen geld oplevert maar waar je hart sneller van gaat kloppen. Dat maakt je uniek en houdt je op je eigen pad.

... Lees meer

Pilot voedselwagens

10/5/2016

Na een vliegende start in 2012 groeit ons netwerk van food ondernemers en street food chefs al snel uit naar ruim 200 partijen. Maar op straat in Amsterdam was daar helemaal niets van te merken. Verbaasd over de kansen die de stad laat liggen met zijn achterhaalde vent-vergunningenbeleid, besluit Lotte Wouters een protestlunch te organiseren midden in de stad. De media en gemeente tonen veel aandacht en reageren direct. Na een lang adviestraject gaat in 2015 de eerste pilot voor voedselwagens van start. En ook Rotterdam gaat nu overstag. Wij zijn trots op deze verandering. Bekijk hier onze protest lunch: https://vimeo.com/52004743

... Lees meer

Column - Niet de wagen, de specialist!

29/4/2016

Meer dan 500 zijn er ondertussen in Nederland. Maar nog steeds krijgen wij bijna dagelijks mail van mensen die graag een food truck catering willen starten.

 

Toen food trucks een jaar of 5 geleden opkwamen in Nederland was het dé manier voor een kleine groep gepassioneerde chefs om nieuwe ideeën te testen. Of om eindelijk een eigen onderneming te starten zonder enorme investeringen. Het waren mensen die geobsedeerd waren door 1 gerecht of keuken en beter in een kleurrijke kar dan in een hiërarchische sterrenkeuken paste. Het gemiddelde niveau van deze eerste groep specialisten was (en is!), ondanks het keiharde werken voor een paar rot centen, echt bijzonder hoog.

 

Ondertussen is er sprake van een heuse wildgroei. De mobiele bars zijn super hot en volgens de horeca branche een serieuze concurrenten geworden. Frietbakkende goudzoekers hopen mee te kunnen liften op de hype. Commerciële ondernemers kopen er één voor marketing doeleinden en dromers romantiseren het nomadische festivalbestaan. Het lijkt soms niet uit te maken wat ze klaarmaken zolang ze maar in een oude Citroen HY kunnen toeren. Tegenwoordig krijgen wij steeds vaker de vraag: “Zeg, welk vernieuwende catering concept missen jullie nog?” of “Welk product verkoopt eigenlijk het beste?”

 

Begrijp me niet verkeerd, ik ben hier niet om anderen de maat te nemen maar je kunt wel concluderen dat een food truck lang niet altijd meer gelijk staat aan kwaliteit en authenticiteit. Als ambitieus cateringbureau moeten wij dan ook kritisch blijven kijken naar het verhaal en kwaliteit.

 

Wij worden nog steeds vaak gezien als dé food truck boeker van Nederland maar daarmee doe je ons en onze chefs eigenlijk te kort. The Food Line-up is namelijk veel meer dan dat. Wij bouwen onze zakelijke en duurzame catering concepten altijd vanuit de makers en innovatieve ideeën. Het gaat daarbij niet om de wagen maar om de specialist. Zijn of haar verhaal, keuzes en creaties. Juist die gepassioneerde gekken zetten wij graag in op onze evenementen. Of ze nou in een food truck, achter een aanschuiftafel of in een glazen kas staan… de magie zit hem in de persoon.

Lotte Wouters

... Lees meer

Column - Streetfood stories

27/2/2014

Tijdens een reis door Zuidoost Azië hoorde ik ooit; „De helft van Azië, voedt de andere helft van Azië”. Van Bangkok tot kleine dorpjes op Java; overal struikel je over in elkaar geknutselde eetstalletjes en mobiele bars en keukens. Menukaarten zijn zeldzaam en de bezette krukjes en verleidelijke geuren zijn hun marketing campagne. Van papayasalade tot authentieke soto ayam die van generatie op generatie wordt doorgegeven. De foodmaker is een specialist in het bereiden van zijn maal. Eten is cultuur en dat doe je op straat. 

Helaas geldt dat niet voor alle landen. In Nederland limiteert street food zich veelal tot prefab hotdogs en diepgevroren loempia’s. Van foodmakers die zich hebben gespecialiseerd in één gerecht is hierbij amper sprake. Toch bestaan ze wel in Nederland. Sterker nog, onze database begint uit te puilen en de teller staat op ruim 200 mobiele ambachtelijke catering foodmakers! Maar door ernstig verouderde regelgeving en gebrek aan prioriteit mogen deze foodmakers niet met hun waar de straat op. In 2012 trokken wij daarom met een guerrilla lunch tegen het eentonige en ongezonde street food beleid aan de bel bij de gemeente Amsterdam. Via het dagelijks bestuur en de gemeenteraad raakten wij in gesprek met Wethouder Gehrels over de economische belangen van street food en kwam er zelfs hulp bij het creëren van vaste plekken voor onze foodmakers. Nu ook Den Haag ons heeft uitgenodigd om hier een speerpunt van te maken, zijn we hoopvol en trots! Want wie zijn tanden in street food zet, wil nooit meer anders.

--Lotte Wouters--

... Lees meer

GAME CHANGING CATERING

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form