FOOD HYPES 2019

15/1/2019

De food hype- en trendlijstjes vliegen je om de oren deze januari. Daarom maakten wij voor jou een lijst van de vele lijstjes met relevante en opmerkelijke trends, waarbij we het gros links lieten liggen. Want eerlijk is eerlijk: paars of instagrammable food en kombucha; dat wist jij al láng.

1. Bruin en lelijk eten

Ook de NRC reageerde kritisch op al die trends. ‘Foodtrends zijn eigenlijk heel vermoeiend. In 2019 gaan we alwéér allemaal kimchi eten.(…) Gewoon een beetje gezonder eten, wat minder vlees, wat meer groente en peulvruchten. Niet te veel weggooien. En het hoeft er niet altijd uit te zien als een pokebowl. Eten mag ook bruin en lelijk zijn. De bekende koks Nigella Lawson en David Chang zeggen het al jaren. En ja hoor, laat dat nou ook nét helemaal de trend van 2019 zijn.’ Halleluja NRC!

2. Eat in

Weet je wie Heineken als grootste concurrent ziet voor de out of home market? Nee niet Inbev, niet Carlsberg, niet Corona of Budweiser, maar Netlflix. Really?! Jep.

Millenials gaan mede door toenemende studie- en werkdruk minder uit eten, zijn dol op bingewatchen en in 2019 zet deze trend verder door. Bovendien; waarom zou je uit eten gaan terwijl een groot deel van de horeca aan huis bezorgt of je een makkelijke maaltijd box kunt bestellen met verse producten? Ook Forbes merkt op: ‘De prijzen van buiten de deur eten nemen toe; gemiddeld genomen wordt bijna de helft van jouw eetbudget buiten de deur besteed, terwijl je 82% van je maaltijden thuis eet.’

3. Chefs tekort

Esquire pakt het anders aan en schrijft over restaurant trends die wat hun betreft mogen verdwijnen. ‘Obers die aan je tafel hurken. Kom op, we zijn toch geen vijf meer?’ Opvallend is dat drie punten die genoemd worden, gaan over de bediening (te intiem, te traag en lange wachttijden) en dat is niet gek. Ook Misset Horeca benoemt wat wij al een tijd zien namelijk dat een van de grootste uitdagingen het grote tekort aan chefs is in de horeca. De uurlonen gaan omhoog en steeds meer chefs gaan freelancen. Waar voorheen een team van koks de keuken bestierden, bedenken horeca- ondernemers nu nieuwe systemen en concepten voor allround medewerkers en gerechten op basis van hoogwaardige halffabrikaten.

4. Eco packaging

2018 leek het jaar dat het plastic rietje definitief uit de horeca werden verbannen. We zagen dan ook tal van alternatieven: rietjes gemaakt van pasta, bamboe of riet. Met ook de plastic promis in aantocht lijken bedrijven steeds meer een switch te maken naar eco-packaging. Behalve dat consumenten worden aangespoord op ’re-use’ en het bannen van single use plastic zien we een verscheidenheid aan innovatie. Packaging van bijenwas, composteerbaar bestek of frietzakjes gemaakt van aardappelschillen. Gault Millau zegt dan ook: “Some movements start as trends, then become necessities. This is one of them.”

5. Verstopte groente

Onze vrienden van Food Cabinet snappen het en komen met een fijne lijst van 11 trends waaronder een nieuwe generatiemelk, alcoholvrije alternatieven en ‘verstopte groenten’. Food Cabinet zegt hierover: “Bloemkool als rijst, courgette wordt courghetti en wraps van bieten, in 2018 zagen we de verstopte groenten trend al opzetten, maar in 2019 gaan we een stap verder.” Op de Food Inspiration Days eind 2018 at ook The Food Line-up slushpuppies van pompoen, zure mat van komkommer en marshmallows van gele paprika. We like!

6. Pacific rim Flavors & Next level snacking

Naast Food Cabinet zag ook Whole Foods een trend voor tropische verrassingen. Exotische smaken uit de Pacific, Azië en Oceanië. Mooi aan deze opkomst van nieuwe keukens en gerechten is dat er veel gerechten opnieuw worden uitgevonden en dat ze vaak een duurzaam karakter krijgen. Voorbeelden zijn: pulled pork of rendang gemaakt van jackfruit of monkfruit. Ook plantaardige snacks gaan next level en sterk concurreren met het huidige aanbod van vlees. Whole Foods zegt hierover: ‘Plant-based fake meats reach new heights. "Bloody" veggie burger, anyone?” Mushrooms will play a key role here, flexing their flavor and texture powers in tasty jerky, 'pork' rinds and 'bacon' snacks.’

6. Wat Elsa van Frozen altijd al dacht- Frozen treats

Soms mag het leven en je ijsje wel wat minder vanille zijn. Volgens Women’s Health is Next level ijs in opkomst.We kijken verder dan romig ijs op basis van klassieke zuivel en experimenteren volop met een nieuwe basis van humus, kokos, avocado of tahini. Frozen treats kunnen dus zo maar de toekomst zijn en worden vaak gepromoot met extra proteïne.

7. Suga sugar how you get so fly

Van Elle Eten tot diverse foodbloggers; iedereen roept om gezond en bewust. Volgens Misset Horeca hebben consumenten helemaal niet zo’n probleem met suiker als wij denken. ‘Waar de consumenten een hekel aan hebben, is toegevoegde suiker in producten waar helemaal geen suiker in hoort te zitten. Iedereen begrijpt dat er in een goede barbecuesaus of relish suiker hoort. Suiker wordt al generaties lang toegevoegd, als conservering of om het vlees te laten karamelliseren. De angst voor suiker neemt af als de suiker past bij de historie van het product.’

8. Food Tech trends

Forbes ziet dat de toekomst van eten vooral gaat over tech. Ook wij zien ghost restaurants en datamining een verdere vaart nemen. Van grote ketens tot kleinschalige cafés: bedrijven verzamelen allemaal jouw persoonlijke informatie en zijn hongerig naar meer. Door het gebruiken van AI (Artificial Intellegence) kunnen bedrijven datamining toepassen en daarmee foodtrends en consumenten behoeften voorspellen. Deze informatie wordt gebruikt voor product ontwikkeling en het dagelijks verbeteren van services.

Wist je dat er een AI brouwerij is en een hamburger bar gerund door robots?

Wat kan je dan van The Food Line-up verwachten in 2019? 

As we speak werken wij aan een sublieme Vegan foodcourt en een app waar je van tevoren je favo food kunt bestellen voor een grootschalig congres. We onderzoeken manieren van circulair werken en sluiten ons aan bij Too good too waste. We onderzoeken de mogelijkheden van een Old Fashioned robot bar. En dan nog blijft er genoeg om van te dromen. Blijf je op de hoogte?

Geschreven door:

Maartje

Lizzy Satink

maartje@thefoodlineup.nl

Wil je ook een eigen unieke food line-up?

GAME CHANGING CATERING

Wil je geïnspireerd worden voor je volgende event? Schrijf je hier in voor updates van The Food Line-up

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form

COntact

The Food Line-up BV
Nieuwe Hemweg 2
1013 BG Amsterdam

(+31) 20 26 15 235
info@thefoodlineup.nl

Bedrijfsgegevens

BTW NL854680810B01
Rabobank 0102116792
IBAN NL60 RABO 0102 1167 92

KvK 62140787